- Popis međunarodnih istraživačkih projekata u kojima sudjeluje Filozofski fakultet možete pronaći u bazi projekata Ureda za istraživanje Sveučilišta u Zagrebu.
- Upute za unos projekata u bazu možete pronaći ovdje.
- POPIS svih PROJEKATA Filozofskoga fakulteta
Mrežne stranice i informacije o projektima:
- UTTER – Unified Transcription and Translation for Extended Reality
- EDU-FIT – Inclusive Social Education Fit for Healthy Life-style: Preventing Obesity in Young Adults
- Upravljanje standardnim jezikom u Hrvatskoj i Srednjoj Europi od 1945. do danas
- LGBT-SIP – LGBT+ inkluzivnost srednjih škola: stavovi, iskustva i potrebe različitih subjekata odgojno-obrazovnoga procesa
- Modeli naručiteljstva. Naručitelji, umjetnici i publika u Zagrebu u 17. i dugom 18. stoljeću
- Selekcija za poslove budućnosti: Valjanost i reakcije kandidata na digitalne selekcijske metode za mjerenje motiva za postignućem i aktivnog otvorenog mišljenja
- Reprezentacija, razvoj, edukacija, participacija – umjetnost u društvu od 19. do 21. stoljeća
- Terra nullius – na granici i iza granice od 8. do 12. st
- Transformacija postindustrijskog grada: prostor, zajednica i rad
- Između rata i mira. Transformacija kulturnog krajolika međuriječja Krke i Cetine od protohistorije do kasne antike
- Kulinarske prakse, gospodarsvo i strategije korištenja zemljišta tijekom bakrenog doba u istočnoj Slavoniji
- Health and Psychosocial Long-term Effects and Coping Resources in Severe or Critical COVID-19 Survivors: A Qualitative Study
- IntegratEU – Summer schools on environmental protection, sustainability & ecological behavior to support the integration and inclusion of migrants & refugees in the higher education – enhance the university professors capacities
- EHRI-IP European Holocaust Research Infrastructure (EHRI) Implementation Phase
- SOCGLOBE – Socialist symbolic geography and global belonging: Yugoslav travel writings in the Third World
- EUROPIA – On-Wheels summer school for the socio-cultural evolution of the European Values, Principles, Identity and Awareness
- Unapređivanje norveških studija na Sveučilištu u Zagrebu / Strengthening Norwegian studies at the University of Zagreb (Norwegian studies in Zagreb)
- ADMO – Digital SME Support Actions projekt ” EDMO Adria Digital Media Observatory”
- European Language Equality (ELE) podprojekt „Computing facilities for LT“ (ComFac4LT)
- European Language Equality (ELE) podprojekt „European LT Domains 2023“ (EuLTDom2023)
- CAPONEU – The Cartography of the Political Novel in Europe
- TRARCHER – Transdisciplinary Approaches to Archaeological Heritage
- TEHIC – Towards a European Heritage Interpretation Curriculum
- DIGEOCAT – Research into representations of intercultural contacts in Czech travelogue texts from the Mediterranean up to 1918, using digital humanities
- DIAMAS – Developing Institutional Open Access Publishing Models to Advance Scholarly Communication
- INRS – Developing Information and Research Skills for Business, Innovation and Entrepreneurship
- SLIDE: Service-Learning as a pedagogy to promote Inclusion, diversity and Digital Empowerment
- e-SL4EU – e-Service Learning for more digital and inclusive EU Higher Education systems
- CultHera – Civic engagement of cultural and historical heritage in urban and sub-urban environment – EU context, perspectives & good practices
- Restauriranje materijala s arheološkog lokaliteta Sveti Križ
- Archives 4.0 – Artificial Intelligence for Trust in Records and Archives
- Istraživanje obrade prirodnog jezika (za hrvatski jezik) i razvoj proizvoda PhisHRban za povećanje kibernetičke sigurnosti
- IronFoodTexMet – Stvaranje europskih identiteta – hrana, tekstil i metali u željeznom dobu između Alpa, Panonije i Balkana
- Transform – Ruske književne transformacije od 1990. do 2020.
- Računalni modeli za predviđanje i analizu ličnosti na temelju teksta (psy.txt)
- ACT – Afektivni kognitivni trening: Neuralni, kognitivni i bihevioralni učinci
- COORDINATE – COhort cOmmunity Research and Development Infrastructure Network for Access Throughout Europe
- DIGITOOLS – Innovative Tools for Enhancing E-Learning Solutions in Universities
- Problematika javnog zdravstva i izvanrednog stanja iz perspektive integrativne bioetike: usporedba Njemačke i Hrvatske
- NLTP – National Language Technologies Platform
- CESSDA ERIC Agenda 21 -22 (CROSSDA – CESSDA)
- How Ordinary People Make Sense of Anti-Gender Frames Sense AGENDa
- PoKUS – Pamćenje (o) književnosti u svakodnevici
- EDiToR – Learning how to Teach, Teaching how to Learn. Facing Challenges of Global Change in Higher Education Using Digital Tools for Reflective, Critical and Inclusive Learning on European Historical Landscapes
- IRI DIPLEE – Digitalna platforma za prevenciju i intervenciju za probleme mentalnog zdravlja
- TRANS RIVERS – Transferno područje od Sutle preko srednjeg toka Save tijekom brončanog i željeznog doba
- Econtra – Predmoderna hrvatska književnost u europskoj kulturi: kontakti i transferi
- ELE – European Language Equality
- ReNewEurope – Rediscovering „NewEurope” – On-Wheels summer school for Balkan/Central and Eastern Europe trans-border history and politics
- Nova javna kultura i prostori društvenosti
- RHEFINE – Rhetoric for Innovative Education
- IPEDU – Introducing Intellectual Property Education for Lifelong Learning and the Knowledge Economy
- INCLuDE – Međuresorna suradnja u osnaživanju državljana trećih zemalja
- ReSPoC – Obnavljanje društva: Longitudinalno istraživanje društvenog oporavka u Hrvatskoj nakon pandemije koronavirusa
- CURLICAT – Curated Multilingual Language Resources for CEF.AT
- NECEM – Posljednji neandertalci na razmeđu srednje Europe i Mediterana
- SERZAM2020 – Dinamika reproduktivnog i seksualnog zdravlja mladih u Hrvatskoj od 2005. do 2020. godine
- MOPRENS – Modeliranje mreže prapovijesnih naselja u Slavoniji
- SECRURAL – Socijalno-ekološki izazovi ruralnog razvoja: objektivni i subjektivni pokazatelji otpornosti hrvatskih ruralnih socijalno-ekoloških sustava
- EpiSpolia – Novi životi antičkih natpisa: epigrafski spoliji na području srednje Dalmacije
- HeRKUL – Hrvatska rukopisna kultura: djela, pisari, zbirke
- Fontes Istrie medievalis / Izvori srednjovjekovne Istre
- KAFKa – Kroatistika, Andragogija, Filozofija i Kulturologija – usklađivanje s HKO-om
- HERISTEM – STEM in Heritage Sciences
- ReFLAME – Reforming Foreign Languages in Academia in Montenegro
- GLOHUM – Globalni Humanizmi: Novi Pogledi na Srednji Vijek (300- 1600)
- Uniculture – Development of innovative approach for training for university professors to work in the modern diverse and intercultural environment
- Učenje kroz rad i sustav upravljanja studentskim iskustvom na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu
- CNIDHZ – Uspostava i opremanje Centra za napredna istraživanja u društvenim i humanističkim znanostima
- HILAR – Integrated Methodologies to Historical Landscapes Recording: Participatory Approcaches
- IRCiS – Izazovi integracije djece izbjeglica u osnovnim školama: istraživanje efikasnosti školskih intervencija u izgradnji pozitivnih međugrupnih odnosa djece-izbjeglica i domicilne djece u Hrvatskoj / Integrating refugee children in schools: a mixed-method study on the efficacy of contact-in-school intervention for building positive intergroup relations among refugee and host-society children (IRCiS)
- PRINCIPLE – Providing Resources in Irish, Norwegian, Croatian and Icelandic for Purposes of Language Engineering
- ERASE GBV – Education and raising awareness in schools to prevent and encounter gender-based violence
- Izazovi za društvene i humanistčke znanosti: novi studiji i sustav kvalitete Filozofskog fakulteta u Zagrebu
- HKO – Kompetencijski standardi nastavnika, pedagoga i mentora
- #Mi možemo jednako – Djeca i mladi za otklanjanje stereotipa o muškarcima i ženama
- Translation Automation Services for EU Council Presidency
- CLEOPATRA – Cross-lingual Event-centric Open Analytics Research Academy
- INTEGRA – Sport, diskriminacija i integracija. Sport kao medij društvene inkluzije i participacije
- FOCUS – Forced displacement and refugee-host community solidarity
- ESMN – European Sexual Medicine Network
- The PRESAJ Study: Precursors of Youth’s Sexual and Romantic Relationships
- APPLY – European Network for Argumentation and Public Policy Analasys
- The neural architecture of consciousness
- RURASL Rural 3.0: Service Learning for the Rural Development
- IMPEDEMOL – Implicitna ličnost, donošenje odluka i vođenje u organizacijama
- LIRE – Književne revolucije
- AdriaRom – Razumijevanje rimskih granica: primjer istočnog Jadrana
- ASCEP – Umjetnost i država u Hrvatskoj od prosvjetiteljstva do danas
- Doprinos boljitku rane intervencije putem društveno korisnog učenja u Gradu Zagrebu i Brodsko-posavskoj županiji
- BIBLION – Hrvatsko knjižničarsko nazivlje
- CreArt – Revitalizacija zatvorskog prostora umjetnošću
- Prva hrvatska epigrafska zbirka: europski humanizam Dmine Papalića i Marka Marulića
- E-rudito: Napredni online obrazovni sustav za pametnu specijalizaciju i poslove budućnosti
- Ja raSTEM! – višegodišnji interdisciplinarni STEM program inovativnog poučavanja darovitih osnovnoškolaca
- Pisanje koncepta: zapadni žanr COGITO
- CARTS – Childhood Attachment and Relational Trauma Scale: An International, Cross-Cultural Study
- CeVaS – Između istoka i zapada – dolina rijeke Cetine kao komunikacijska poveznica tijekom prapovijesti i antike
- FEMINE – Željeznodobni ženski identiteti u južnom dijelu Karpatske kotline
- Tragovima davnih predaka u dolini rijeke Cetine
- LearlyCoP – Lobor – ranosrednjovjekovno središte moći
- MEGAHR – Modeliranje mentalne gramatike hrvatskoga: ograničenja informacijske strukture
- EnetCollect – European Network for Combining Language Learning with Crowdsourcing Techniques
- KROKO – Koartikulacija u hrvatskom govoru: instrumentalno istraživanje
- ETHK – Ekonomski temelji hrvatske književnosti
- Croelite – Tranzicija hrvatskih elita iz Habsburške Monarhije u jugoslavensku državu
- Education in divided societies: Developing and researching shared education in the Republic of Macedonia, Bosnia and Herzegovina, and Croatia
- TaSC – Tipovi školske kulture i učenje aktivnog građanstva: kritičko-interdisciplinarni pristup
- EUR-HUMAN -EUropean Refugees – HUman Movement and Advisory Network
- POANTA – Pojmovnik antičke arheologije – stručna terminologija iz arheologije ant. Razdoblja
- MoRRI – Monitoring the evalution and benefits of Responsible Research and Innovation
- CESSDA SaW – Strengthening and widening the European infrastructure for social sciences data archives
- JezHrvProt – Jezik izdanja hrvatske protestantske tiskare u kontekstu književnojezičnih smjernica XVI. stoljeća
- IntegraNorm – Integracijski procesi većine i manjine u etnički mješovitim zajednicama: Uloga međuetničkog kontakta, percipirane prijetnje i socijalnih normi
- VisNat – Vizualiziranje nacionalnog. Bratovštine i kolegiji Schiavona/Ilira u Italiji i razmjena umjetničkih iskustava s jugoistočnom Europom
- HRTEC – Houses, Roads and traders of Early European Civilization
- Usklađivanje studijskih programa iz područja društvenih i humanističkih znanosti s potrebama tržišta rada
- Razvoj modernih studijskih programa za izobrazbu nastavnika informatike, tehnike, biologije, kemije, fizike i matematike na temeljima Hrvatskog kvalifikacijskog okvira
- BC-CrossId – Pogrebni običaji starijeg željeznog doba u južnoj Panoniji – raskrižja identiteta
- Postimperial – Postimperijalni narativi u srednjoeuropskim književnostima moderne
- ReLDI – Regional Linguistic Data Initiative
- SEEDS – South-Eastern European Data Services
- Strengthening Europeans capabilities by establishing the European literacy network
- TeMrežaH – Tekstualne mreže ranonovovjekovne Hrvatske
- IMPEDEMOL – Implicit personality and work behavior / Implicitna ličnost i radno ponašanje
- PROBIOPS SEM STUDY – Prospective Biopsychosocial Study of the Effects of Sexually Explicit Material on Young People’s Sexual Socialization and Health
- Neomyth – Neomythologism in the Culture of the 20th and 21st Century / Neomitologizam u kulturi 20. i 21. stoljeća
- KOMPAS – Comparative Slavic Linguocultural Themes/ Komparativnoslavističke lingvokulturalne teme
- Europe Engage – Developing a Culture of Civic Engagement through Service-Learnnig within Higher Education in Europe
- CHCBAC – Kulturna povijest kapitalizma: Britanija, Amerika, Hrvatska
- FRAZLOGGRAF – Application of phraseological theory in phraseology
- CROMART – Croatian medieval heritage in European context: mobility of artists and transfer of forms, functions and ideas
- RoMiCRO – Between the Danube and the Mediterranean. Exploring the role of Roman military in the mobility of people and goods in Croatia during the Roman Era
- EPISTEMLITHIST – Epistemological Models of Croatian Literary Historiography (1913-1980)
- CroCE-ArtPolitics – “Croatia and Central Europe: Art and Politics in the Late Modern Period (1780-1945)
- Reassembling the Republic of Letters, 1500-1800 Adigital framework for multi-lateral collaboration on Europe’s intellectual history
- InterPARES – Trust and Digital Records in an Increasingly Networked Society
- PARSEME: Parsing and Multi-word Expressions. Towards linguistic precission and computational efficiency in natural language processing
- Kasni musterijen na istočnom Jadranu – temelj za razumijevanje identiteta kasnih neandertalaca i njihovog nestanka
- Hrvatski književno-kulturni identitet u tranziciji / regionalnom kontekstu (Aspekti hrvatsko-srpskog kulturnog dijaloga)
- Struna – Od stijene do riječi – izgradnja hrvatskog strukovnog nazivlja za kameno doba
- Prvi, drugi, ini jezik: hrvatsko-makedonske usporedbe (FISOL)
- MORENEC – Modeli odgovora na odgojno-obrazovne potrebe djece izložene riziku socijalne isključenosti u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja
- A Game-Changing Year: Czechoslovakia in 1968 and Europe
- ACCOMPLISSH – Accelerate co-creation by setting up a multi-actor platform for impact from Social Sciences and Humanities
- APPLY – European Network for Argumentation and Public Policy Analasys
- ARKWORK – Archaeological practices and knowledge work in the digital environment
- DigiLing: Trans-European e-Learning Hub for Digital Linguistics
- ERASE GBV – Education and Raising Awareness in Schools to Prevent and Encounter Gender-Based Violence
- E-rudito: Napredni online obrazovni sustav za pametnu specijalizaciju i poslove budućnosti
- European Network for Combining Language Learning with Crowdsourcing Techniques
- GLocalEAst – Developing a new curriculum in Global Migration, Diaspora and Border Studies in East-Central Europe
- Healthy sexual aging: A mixed-method study of sexual function and sexual wellbeing in older European adults
- Ja raSTEM! – višegodišnji interdisciplinarni STEM program inovativnog poučavanja darovitih osnovnoškolaca
- Listen, Talk, Spell, Act
- MARCELL – Multilingual Resources for CEF.AT in the legal domain
- P-S-I Podrška Studenata u Integraciji marginaliziranih skupina na tržište rada
- Uspostava i opremanje Centra za napredna istraživanja u društvenim i humanističkim znanostima, letak, Potpisan ugovor o javnoj nabavi
Nova javna kultura i prostori društvenosti
Opis projekta:
Projekt Nova javna kultura i prostori društvenosti bavi se unapređenjem lokalne infrastrukture za kulturne i društvene aktivnosti te promovira decentralizaciju, veću inkluzivnost, povećanje dostupnosti i razvoj sudioničkog upravljanja. Projekt povezuje organizacije civilnog društva uključene u procese osnivanja društveno-kulturnih centara, akademsku zajednicu i lokalne kulturne institucije kroz provedbu znanstvenih istraživanja i izradu smjernica za unapređenje kulturnih politika. Kroz projekt se zagovaraju promjene u kulturnoj politici temeljene na inovaciji u upravljanju kulturnom infrastrukturom u kojem ravnopravno sudjeluju organizacije civilnog društva, javna uprava i lokalna samouprava te građani.
Nositelj projekta je Savez udruga Klubtura.
Partneri u projektu su Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Institut za razvoj i međunarodne odnose, Savez udruga Kaoperativa, Platforma Doma mladih, Art radionica Lazareti, Savez udruga Molekula, Savez udruga Rojca, Kurziv – Platforma za pitanja kulture, medija i društva, Savez udruga Operacija grad, Platforma za Društveni centar Čakovec, Drugo more.
Ciljevi i očekivani rezultati projekta:
Ciljevi:
- Povezati u tematsku mrežu organizacije civilnog društva, akademsku zajednicu i druge dionike koji se bave praksom i promišljanjem razvoja infrastrukture za kulturu i društvene aktivnosti te ojačati njihove kapacitete i znanje za umrežavanje;
- Proizvesti i javnosti predstaviti relevantna i znanstveno utemeljena znanja o značaju lokalne infrastrukture za kulturu i društvene aktivnosti (javni kulturni centri i društveno-kulturni centri), novim modelima upravljanja u kulturi te praksama i umrežavanju u OCD-a u kulturi, koja će služiti kao temelj za izradu smjernica za unapređenje kulturne politike;
- Razviti i staviti na dnevni red donositelja odluka argumentirane i znanstveno utemeljene prijedloge za unapređenje kulturne politike vezane za infrastrukturu za kulturu i društvene aktivnosti.
Očekivani rezultati:
– 13 lokalnih OCD-ova koji sudjeluju u aktivnostima izgradnje kapaciteta relevantnih za svoje područje rada
– 5 lokalnih organizacija civilnog društva udruženih u tematsku mrežu i broj drugih dionika iz različitih sektora koji će do završetka projekta biti pridruženi u tematsku mrežu
– 6 provedenih ispitivanja javnog mijenja i potreba društva
– 3 provedena znanstvena istraživanja
– 4 objavljena znanstvena članka
– 2 objavljena stručna članka
– 6 izrađenih smjernica za razvoj javnih politika utemeljenih na dokazima
– 6 provedenih analiza društvenog utjecaja predloženih intervencija
– 6 održanih strukturiranih dijaloga svih dionika i donositelja odluka
Ukupna vrijednost projekta i iznos koji sufinancira EU:
Projekt Nova javna kultura i prostori društvenosti sufinancirala je Europska unija iz Europskog socijalnog fonda, operativni program Učinkoviti ljudski potencijali. Ukupan iznos projekta je 3,598,938.43 HRK, od čega je 85% osigurano iz sredstava Europskog socijalnog fonda, a 15% iz Državnog proračuna Republike Hrvatske.
Razdoblje provedbe projekta:
Projekt se provodi od 29. listopada 2020. do 29. listopada 2023.
Kontakt osobe za više informacija:
Sadržaj teksta isključiva je odgovornost Saveza udruga Klubtura. Za dodatne informacije kontaktirajte Anu Abramović na clubture@gmail.com ili izv. prof. dr. sc. Krunu Kardova na kkardov@ffzg.hr.
Više na www.strukturnifondovi.hr i www.esf.hr.
Projekt popularizacije znanosti „365 zašto, 365 zato – društvene i humanističke znanosti u svakodnevnom životu“
Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu (FFZG) kontinuirano provodi projekt „365 zašto, 365 zato – društvene i humanističke znanosti u svakodnevnom životu“. Projekt je prijavljen i ove godine na Natječaj Ministarstva znanosti i obrazovanje za financijsku potporu programima popularizacije znanosti u 2021.
Cilj projekta je približiti učenicima osnovnih i srednjih škola istraživačku komponentu društvenih i humanističkih znanosti koje već poznaju te predstaviti one koje nisu prisutne u školskom kurikulumu. Krajnja svrha programa je potaknuti učenike na unapređenje potencijala za cjeloživotni razvoj karijere i u područjima društvenih i humanističkih znanosti.
Ovogodišnji program je organiziran oko 5 tema koja u sebi nose prožimanje različitih kutova više društvenih i humanističkih znanosti:
- Tajne ispod zemlje: život ljudi prije tisuću i više godina
- Razgovor s pedagogom
- Kreativni proces i interdisciplinarnost
- Istraživanje govora i nesporazumi u komunikaciji
- Važnost baštine u današnje vrijeme
Fakultet planira provesti aktivnosti popularizacije znanosti do kraja 2021. u 19 škola u 11 različitih gradova (7 županija). Nazivi ovogodišnjih predavanja i radionica su: „Tajne ispod zemlje: arheologija za početnike”, „Poslat ću te pedagogu!”, „What makes us creative: conceptual blending and evolution of (interdisciplinary) thought”, „Međujezični nesporazumi u usmenoj komunikaciji: slučaj lažnih prijatelja”, „Kroatistika za gimnazijalce”, „Kako istražujemo govor u fonetici?”, „Grčki jezik kao duhovna baština čovječanstva” i „Zašto nam je važna i potrebna baština?”.
Sažetak održanih programa popularizacije znanosti
Zanimljivim, interaktivnim predavanjima te arheološkim, istraživačkim i povijesnim radionicama, program za 2018. je obuhvatio oko 500 učenika koji su upoznati s relevantnošću društvenih i humanističkih znanosti te informirani o metodama i načinima istraživanjima istih. Teme programa su bile: Kako znamo kako su ljudi živjeli prije tisuću i više godina?, Kako nas doživljavaju drugi kad pričamo, pišemo, pjevamo, plešemo?, Kako društvene mreže, tehnologija, robotika, umjetna inteligencija mijenjaju svijet? te Što danas znači kultura? Program je održan u osnovnim i srednjim školama u Trilju, Sisku, Zagrebu, Varaždinu, Slavonskom Brodu, Delnicama, Puli, Bjelovaru i Osijeku.
U 2019. Fakultet je nastavio s provedbom istoimenog programa popularizacije znanosti. Održane su radionice u osnovnim i srednjim školama u Trilju, Sisku, Bjelovaru, Daruvaru, Virovitici, Zagrebu, Varaždinu, Čakovcu, Slavonskom Brodu, Vinkovcima, Vukovaru, Osijeku, Požegi, Delnicama, Rijeci, Puli, Zadru te Splitu. Na radionicama u Muzeju triljskog kraja (MTK) je sudjelovalo preko 150 učenika iz škola u Trilju te djeca s posebnim potrebama iz Udruge osoba s invaliditetom Trilj. Osim radionica, u Muzeju Sinjske alke je održano predavanje „Od radnika do senatora – uloga konja u antici“, u MTK-u „Panis militaris u Tiluriju“, a u okviru Foruma kulture i edukacije tijekom Vinkovačkih jeseni „Povijesni izvori u stvaranju novih vrijednosti kulture i baštine“ za zainteresiranu javnost. Odsjek za arheologiju ugostio je učenike Klasične gimnazije u Zagrebu gdje su se pobliže upoznali s Lumbardskom psefizmom jednim od važnijih recentnih arheoloških otkrića. Učenici su o posjetu napisali kratak tekst u školskom časopisu MI.
U 2020. se planirao nastavak uspješne suradnje sa školama s kojima je FFZG surađivao tijekom 2018. i 2019. te uvođenje nove aktivnosti Praznici na Filozofskom-istraživačko ljeto na Savi, no zbog globalne pandemije COVID 19 je došlo do značajnih izmjena u provedbi i većinski dio aktivnosti je morao biti odgođen ili otkazan. U Trilju su održane interaktivne edukativne radionice u skladu s epidemiološkim mjerama na kojima su istraživači s FFZG-a popularizirali lokalnu baštinu i rimski logor Tilurij.
Fotografije s prethodno održanih radionica su dostupne na sljedećoj poveznici: https://bit.ly/3iW844j.
Konzorcij europskih istraživačkih infrastruktura
Europski konzorcij za istraživačku infrastrukturu (ERIC) je pravni instrument koji olakšava uspostavu i rad velikih europskih infrastruktura između više država članica, pridruženih i trećih zemalja.
Cilj ERIC-a je olakšati integraciju i udruživanje resursa za razvoj novih istraživačkih kapaciteta.
ERIC klasteri su podijeljeni na pet područja:
- energiju (konzorcij ECCSEL)
- okoliš (konzorcij EMSO, EPOS, EURO AGRO, ICOS, LIFEWATCH)
- fiziku (konzorcij CERIC, ELI, EU SPALLATION SOURCE, JIV)
- zdravlje i hranu (konzorcij BBMRI, EATRIS, ECRIN, EMBRC, EU OPEN SCREEN, EUBI, INSTRUCT)
- društvene i humanističke znanosti (konzorcij CESSDA, CLARIN, DARIAH, ESS, SHARE)
Trenutačno su uspostavljena 22 ERIC-a, a Republika Hrvatska (RH) sudjeluje ukupno u sedam ERIC konzorcija (od toga, kao punopravna članica u šest ERIC-a, a u jednom kao članica promatrač). Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu sudjeluje i provodi projekte u sklopu četiri konzorcija: DARIAH-ERIC, CLARIN-ERIC, ESS-ERIC i CESSDA-ERIC.
Digitalna istraživačka infrastruktura za umjetnost i humanistiku (DARIAH-ERIC) promiče i povećava svijest o digitalnoj umjetnosti i humanistici, projektima, alatima i najboljim praksama te se zalaže za otvoreni pristup informacijama i slobodno dijeljenje rezultata i inovacija.
Cilj je povezivanje europskih arhiva, knjižnica, muzeja i ostalih digitalnih repozitorija iz područja humanističkih znanosti u jedan integrirani virtualni sustav kako bi se istraživačima olakšala dostupnost digitaliziranog materijala.
Inicijativa za pokretanje DARIAH potekla je od 10 partnera iz 14 europskih zemalja, a RH bila je među partnerima osnivačima (IRB). Status ERIC-a dobiva 2014. godine. Trenutačno ima 20 članova, jednog promatrača i nekoliko partnera u suradnji iz sedam zemalja nečlanica. Nacionalna koordinacijska ustanova je Institut za etnologiju i folkloristiku, a nacionalna koordinatorica je dr. sc. Koraljka Kuzman Šlogar.
Konzorcij zajedničkih jezičnih resursa i tehnoloških infrastruktura (CLARIN-ERIC) osnovan je na temelju nekoliko inicijativa s područja računalne lingvistike, računalne obrade prirodnoga jezika i digitalnih humanističkih znanosti. CLARIN omogućuje jednostavan pristup jezičnim resursima.
Cilj je primjena jezičnih tehnologija kao istraživačke infrastrukture ponajprije u humanističkim i društvenim znanostima, a zatim i u ostalim znanstvenim područjima.
Konzorcij je osnovan 2012., a RH je postala 2018. punopravna članica. Predstavnik u Forumu nacionalnih koordinatora je prof. dr. sc. Marko Tadić s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Europsko društveno istraživanje (ESS-ERIC) je pokrenut sa svrhom kontinuiranog praćenja promjena i anketnog istraživanja o društveno-političkim stajalištima i vrijednosnim sustavima građana europskih zemalja. ESS-ERIC objašnjava interakciju između institucija koje se mijenjaju te stajališta, vjerovanja i obrasce ponašanja u različitim europskim populacijama. Istraživanje se provodi svake dvije godine kako bi se stekao što bolji uvid u tijek spomenutih promjena i kako bi se omogućile usporedbe među europskim zemljama.
Status ERIC-a dobiva 2013., a RH je 2019. postala punopravnom članicom. Nacionalni predstavnik je izv. prof. dr. sc. Dragan Bagić s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Konzorcij Arhiva podataka za društvene znanosti (CESSDA-ERIC) je distributivna istraživačka infrastruktura u domeni društvenih znanosti. CESSDA povezuje arhive podataka za društvene znanosti diljem Europe te pruža sveobuhvatne, integrirane i održive podatkovne usluge za društvene znanosti.
Cilj je promicanje rezultata istraživanja društvenih znanosti, kao i podupiranja nacionalnih i međunarodnih istraživanja i suradnje.
ERIC status dobio je 2017. godine, a RH je pristupila CESSDA-ERIC-u 2019. godine. Za predstavnice u Forumu nacionalnih koordinatora imenovane su Marijana Glavica, prof. psih. i Irena Kranjec, prof. soc. s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Više informacija je dostupno na poveznici Ministarstva: https://mzo.gov.hr/vijesti/konzorcij-europskih-istrazivackih-infrastruktura-eric/4552.
Uspostava i opremanje Centra za napredna istraživanja u društvenim i humanističkim znanostima
Projekt podrazumijeva izradu tehničke dokumentacije i studije izvedivosti za provedbu infrastrukturnih radova, dogradnju glavne zgrade; osnivanje i opremanje 6 interdisciplinarnih laboratorija, koji će fizički biti smješteni u dograđeni dio glavne zgrade te koji će djelovati u sklopu novoosnovanog Centra za napredna istraživanja u društvenim i humanističkim znanostima; provedbu cjelovite organizacijske reforme kojom će se omogućiti optimalno iskorištavanje ljudskih resursa Filozofskog fakulteta, okrupnjavanje istraživačkog potencijala te stvaranje nove znanstvene, društvene i ekonomske vrijednosti.
Konačni cilj jest značajno unaprijediti infrastrukturu za provođenje naprednih istraživanja u društvenim i humanističkim znanostima u Republici Hrvatskoj.
Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj.
Ukupna vrijednost projekta i iznos koji sufinancira EU:
Ukupna vrijednost projekta: 1.768.901,12 kn
EU sufinanciranje: 1.503.565,95 kn
Marie Sklodowska-Curie akcije – Obzor 2020
„How Ordinary People Make Sense of Anti-Gender Frames”
Sense AGENDa
Postdoktorandica: dr. sc. Tanja Vučković Juroš nezavisna istraživačica i suradnica (collaborateur scientifique) na Katoličkom sveučilištu Louvain (Université Catholique de Louvain), Louvain-la-Neuve, Belgija
Mentor: prof. dr. sc. Aleksandar Štulhofer
Trajanje projekta: 5. srpanja 2021. – 5. srpnja 2024.
Ukupna vrijednost projekta: 239.195,52 eura (od toga 23.400,00 eura za upravljanje projektom i indirektne troškove FFZG-a)
Trogodišnje istraživanje s terenskim radom u Hrvatskoj i u Belgiji financirano u cijelosti u okviru programa Marie Sklodowska-Curie akcije – Obzor 2020 po pozivu H2020-MSCA-IF-2020 (Career Restart Panel).
Dr. sc. Tanja Vučković Juroš će nastaviti znanstvenu i istraživačku karijeru na Filozofskom fakultetu gdje će u suradnji s prof. dr. sc. Aleksandrom Štulhoferom provesti međukulturni komparativni projekt Sense AGENDa. Projekt postavlja pitanje zbog čega se građani protive ili pojačano suprotstavljaju rodnoj i seksualnoj jednakosti. Kako bi pronašao odgovor, projekt će uspoređivati situaciju u Hrvatskoj i Belgiji, dvije zemlje koje se razlikuju u uspjehu antirodnih pokreta. U tu će svrhu projekt analizirati kako građani primaju i procjenjuju poruke o rodu i seksualnosti koje susreću u javnom prostoru.
Izvrsnost projekta potvrđuje i činjenica kako je postotak uspješnosti na panelu povratka istraživačkoj karijeri 18% te je Sense AGENDa jedan od 119 projekta koji su financirani na europskoj razini.
Erasmus+ projekti: unaprjeđenje obrazovanja i osposobljavanja za rad
Program Erasmus+ obuhvaća sve europske i međunarodne programe i inicijative Europske unije u području obrazovanja, osposobljavanja, mladih i sporta. Erasmus+ zamijenit će sedam postojećih programa: Program za cjeloživotno učenje (s njegovim potprogramima Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius i Grundtvig), Mladi na djelu te pet programa međunarodne suradnje (Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink i program suradnje s industrijaliziranim državama i teritorijima). Erasmus+ je usmjeren na jačanje znanja, vještina i zapošljivosti europskih građana, unapređenju obrazovanja, osposobljavanje te rad u području mladih i sporta.
Cilj programa je cjeloživotnim učenjem podupirati obrazovni, profesionalni i osobni razvoj ljudi u području obrazovanja, osposobljavanja, mladih i sporta u Europi i šire, što pridonosi održivom rastu, kvaliteti radnih mjesta, socijalnoj koheziji, poticanju inovacija te jačanju europskog identiteta i aktivnoga građanstva.
Proračun programa Erasmus+ na razini Europe za razdoblje od 2021. – 2027. procjenjuje se na 26,2 milijardi eura, a budžet za Republiku Hrvatsku za 2021. iznosi više od 28 milijuna eura.
U novom sedmogodišnjem razdoblju od 2021. do 2027. Erasmus+ podupire prioritete i aktivnosti u okviru europskog prostora obrazovanja, Akcijskog plana za digitalno obrazovanje i Programa vještina za Europu. Pomaže u ostvarivanju europskog stupa socijalnih prava, provodi strategiju EU-a za mlade za razdoblje 2019.–2027. i razvija europsku dimenziju u sportu.
Kako bi se ostvarili ciljevi, u programu Erasmus+ predviđena je provedba sljedećih aktivnosti:
- Ključna aktivnost 1 (KA1) – Mobilnost u svrhu učenja za pojedince
- Ključna aktivnost 2 (KA2) – Suradnja organizacija i institucija
- Ključna aktivnost 3 (KA3) – Podrška razvoju politike i suradnji
- Aktivnosti Jean Monnet
Ključna aktivnost 2 podupire: partnerstva za suradnju (suradnička i mala partnerstva), partnerstva za izvrsnost (centre strukovne izvrsnosti, Akademije za stručno usavršavanje učitelja, Erasmus Mundus), partnerstva za inovacije, projekte jačanja kapaciteta u području mladih te neprofitna europska sportska događanja.
Prioriteti u području visokog obrazovanja su: jačanje strateške i strukturirane suradnje među visokim učilištima, poticanje inovativne prakse i metoda učenja i poučavanja, podrška projektima koji potiču izvrsnost u učenju, poučavanju i razvoju vještina, izgradnja uključivih sustava visokog obrazovanja, jačanje digitalnih vještina te razvoj STEM kurikula.
Više informacija o programu je dostupno na: https://www.mobilnost.hr/hr/sadrzaj/programi/erasmus/erasmus-2021-2027/.
POPIS ERASMUS PROJEKATA
- Naziv projekta: Learning how to Teach, Teaching how to Learn. Facing Challenges of Global Change in Higher Education Using Digital Tools for Reflective, Critical and Inclusive Learning on European Historical Landscapes. (EDiToR)
Voditelj: prof. dr. sc. Miljenko Jurković (Odsjek za povijest umjetnosti)
Više informacija o projektu: Editor
- Naziv projekta: Integrated Methodologies to Historical Landscapes Recording: Participatory Approcaches (HILAR)
Voditelj: prof. dr. sc. Miljenko Jurković (Odsjek za povijest umjetnosti)
Više informacija o projektu: HILAR
- Naziv projekta: Innovative Tools for Enhancing E-Learning Solutions in Universities (DIGITOOLS)
Voditeljica: prof. dr. sc. Mihaela Banek Zorica (Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti)
Više informacija o projektu: DIGITOOLS
- Naziv projekta: Rediscovering „NewEurope” – On-Wheels summer school for Balkan/Central and Eastern Europe trans-border history and politics (ReNewEurope)
Voditelj: prof. dr. sc. Goran Pavel Šantek (Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju)
Više informacija o projektu: ReNewEurope
- Naziv projekta: Rhetoric for Innovative Education (RHEFINE)
Voditeljica: doc. dr. sc. Diana Tomić (Odsjek za fonetiku)
Više informacija o projektu: RHEFINE
- Naziv projekta: Developing a new curriculum in Global Migration, Diaspora and Border Studies in East-Central Europe (GLocalEAst)
Voditelj: doc. dr. sc. Drago Župarić-Ilijić (Odsjek za sociologiju)
Više informacija o projektu: GLocalEAst
- Naziv projekta: Introducing Intellectual Property Education for Lifelong Learning and the Knowledge Economy (IPEDU)
Voditeljica: prof. dr. sc. Sonja Špiranec (Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti)
Više informacija o projektu: IPEDU
- Naziv projekta: Reforming Foreign Languages in Academia in Montenegro (ReFLAME)
Voditeljice: predavačica Ana Matijević i viša predavačica Petra Barbarić (Centar za strane jezike)
Više informacija o projektu:ReFLAME
- Naziv projekta: STEM in Heritage Sciences (HERISTEM)
Voditeljica: doc. dr. sc. Rajna Šošić Klindžić (Odsjek za arheologiju)
Više informacija o projektu: HERISTEM
- Naziv projekta: Development of innovative approach for training for university professors to work in the modern diverse and intercultural environment (Uniculture)
Voditelj: prof. dr. sc. Goran Pavel Šantek (Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju)
Više informacija o projektu:UniCulture
- Naziv projekta: Rural 3.0: Service Learning for the Rural Development
Voditeljica: prof. dr. sc. Nives Mikelić Preradović (Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti)
Više informacija o projektu:RURASL
- Naziv projekta: Listen, Talk, Spell, Act
Voditeljica: prof. dr. sc. Vlasta Erdeljac (Odsjek za lingvistiku)
Više informacija o projektu: Listen, Talk, Spell, Act
- Naziv projekta: Trans-European e-Learning Hub for Digital Linguistics (DigiLing)
Voditeljica: doc. dr. sc. Petra Bago (Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti)
Više informacija o projektu: DigiLing
- Naziv projekta: Developing a Culture of Civic Engagement through Service-Learning within Higher Education in Europe (Europe Engage)
Voditeljica: prof. dr. sc. Nives Mikelić Preradović (Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti)
Više informacija o projektu: Europe Engage
Obzor 2020.
ACCOMPLISSH – ACcelerate CO-creation by setting up a Multi-actor PLatform for Impact from Social Sciences and Humanities, voditeljica projekta izv. prof. dr. sc. Mislava Bertoša, Odsjek za lingvistiku
CESSDA SaW (Consortium of European Social Science Data Archive – Strengthening and widening) (2015-2017), voditeljica projekta Marijana Glavica, Knjižnica
Program za cjeloživotno učenje
Erasmus intenzivni programi
Erasmus intenzivni programi koji su se odvijali na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu su:
- Information and communication technology in supporting the educational process
- Digital technologies in cultural landscape research
Erasmus akademske mreže
U sklopu Programa za cjeloživotno učenje, aktivnost Erasmus akademske mreže, Filozofski fakultet dio je OPTIMALE akademske mreže, koju je pokrenula Opća uprava za obrazovanje i kulturu (listopad 2010. – rujan 2013.). Mreža obuhvaća 65 partnerskih sveučilišta iz zemalja članica EU-a te 5 sveučilišta iz „trećih zemalja“ – ukupno 70 sveučilišta iz 31 zemlje.
Ciljevi projekta OPTIMALE
Projekt OPTIMALE nastavlja i nadopunjava aktivnosti pokrenute u sklopu inicijative EMT (European Master’s in Translation) proširivanjem geografskog opsega istraživanja i praćenja trendova te učvršćivanjem veza s institucijama i stručnim tijelima i izvan skupine sveučilišta koja trenutačno pripadaju mreži EMT.
Lokalna koordinatorica projekta OPTIMALE: dr. sc. Nataša Pavlović.
Multilaterlani projekti
- projekt TransStar, KEY ACTIVITY 2, voditeljica znanstvena novakinja Monika Blagus, Odsjek za germanistiku
- projekt InHerit, potprogram GRUNDTVIG, voditelj dr. sc. Darko Babić, Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti
Sedmi okvirni program – FP7 projekti
- SERSCIDA – Support for Establishment of National/Regional Social Sciences Data Archives, voditeljica projekta Marijana Glavica, Knjižnica, http://www.serscida.eu/hr/
- Abu-MaTran- Automatic building of Machine Translation, voditelj projekta doc. dr. sc. Nikola Ljubešić, Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti, http://www.abumatran.eu/
- OPSIC – Operationalising Psychosocial Support in Crisis, voditelj projekta prof. dr. sc. Dean Ajduković, Odsjek za psihologiju
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]