U situaciji u kojoj nam je mnogima preporučen ili određen rad od kuće, mogli smo pomisliti da smo prilično sretni da imamo tu opciju tj. da je naš rad upravo takav da ga je moguće raditi od kuće. Mnogima njihov posao nije moguće odrađivati od kuće te odlaze na svoja radna mjesta, izlažu se riziku. Za sve one koji rade od kuće, a pri tome su i djeca kod kuće (koja pak trebaju pomoć ili ponešto izvanjske regulacije da sudjeluju i rade za školu) ovo su dani ozbiljnog kaosa. Kada na to dodamo i stres zbog potresa, onda je prilično teško zamisliti kako uopće raditi. Na društvenim mrežama roditelji opisuju simpatične i manje simpatične situacije djece koja se potuku ili posvađaju za vrijeme videopoziva s kolegama, predlažu domišljata mjesta gdje sve u kući rade kako bi imali malo mira. Onima koji imaju malo dijete ili više njih, ovo su dani beskonačnih izazova.
Kako u takvoj situaciji raditi od kuće ovisi o puno čimbenika: jeste li kod kuće sami s djecom ili ima drugih odraslih koji mogu uskočiti u interakciju s djecom, imate li i kakav vam je prostor za rad, koliko veliku i samostalnu djecu imate, koji posao radite, itd.
Pitanje je kako napraviti sve što treba. Odgovor je nikako i svakako. Važno je promišljati kako je ovakav rad nešto što će proći. Ali dok ne prođe, kako se organizirati i što ipak možemo činiti?
- Napravite realan i fleksibilan plan. Odrađujte prioritetne zadatke i smanjite kriterije. Pripremite se da će vaš rad biti rascjepkan na dijelove odrađivan u vremenu kada ćete moći raditi. Iako ćete imati manje vremena za rad, vaša će učinkovitost tijekom razdoblja rada vjerojatno biti veća jer ćete znati da nemate vremena nego tad.
- Naizmjence se bavite djetetom. Ako su oba roditelja na radu od kuće, možda može biti lakše jer se možete naizmjence baviti djecom i odrađivati posao. No to će zahtijevati dogovaranje i pregovaranje. Ni konflikte neće biti moguće izbjeći u narednom razdoblju i to iz puno razloga. Nastojte da su što kraći i ne prejakog intenziteta.
- Objasnite djetetu da morate raditi. Razgovarajte s djecom o situaciji i objasnite im da to što ste kod kuće ovaj put ne znači da je vikend ili praznik, već da ćete svaki dan morati raditi. Na njima razumljiv način, objasnite im prirodu i zahtjeve vašeg posla. Ako im to bude jasno, veća je vjerojatnost da će se truditi omogućiti vam potrebne uvjete. Ako vam je potrebna tišina, možda nije loše izolirati se u drugu prostoriju ili staviti slušalice. Objasnite djeci koliko vremena trebate i kakve uvjete želite. Nećete ih nužno dobiti, ali morate pregovarati. Ako djeci osmislite trenutke u kojima će se moći zabaviti s nečim, to će i vama dati nekoliko trenutaka mira u odnosu na to da ih pustite u traganju za aktivnostima.
- Nema mjesta perfekcionizmu. U ovom razdoblju riješit ćete se perfekcionizma jer će posao uglavnom trebati odraditi, a za perfekcionizam je potrebno vrijeme koje je sada vrlo cijenjeni resurs.
- Ne obražajte pažnju na sitnice. Naučit ćete odagnati distraktore. Ulaženja u sobu, zapitkivanja, slušanje škole na tv-u, svađanja tko je prvi uzeo igračku i druge stvari bit će prisutni, ali morat ćete usvojiti brzo vraćanje pažnje.
- Iskoristite prilike. Ako imate mlađu djecu koja još uvijek spavaju preko dana, bit će to jedan od perioda kada ćete moći „potegnuti“ u poslu. Vrijeme za ekrane za sve članove obitelji može također biti trenutak kada i vi radite (pa su zapravo svi pred ekranom).
- Organizirajte kućanske poslove. Kuhajte jednostavnija jela za više dana. Zamrzavajte. Poslove čišćenja, spremanja i pranja organizirajte kao zajedničku aktivnost i uključite djecu u to. Manjima će to biti zanimljivo, a većoj djeci sasvim dobro za zadržavanje obaveza, učenja pomaganja, a pripomoći će ishodima škole za život (tjelesnog, domaćinstva,…).
- Vrijeme za važne životne lekcije. Potaknite djecu na međusobno pomaganje i poštivanje potreba i obaveza drugih ukućana. Iskoristite ovu situaciju za poučavanje važnih životnih lekcija i vrijednosti. Naučite djecu da je u obitelji važno zajedništvo, ali i autonomija i privatnost svakog člana. Nađite vrijeme za zajedničke aktivnosti svih članova obitelji, ali objasnite djeci da je važno osigurati i samostalno vrijeme svakom članu obitelji kojem je to potrebno (starijem bratu ili sestri za školske obaveze, roditeljima da bi radili). Zajedničke obiteljske aktivnosti trebaju uključivati obavljanje kućanskih poslova, ali i trenutke opuštanja, zabave i igre. Djeca vole biti kod kuće i njima će ovo biti razdoblje kojeg će se rado sjećati.
- Smanjite kriterije. Sasvim je u redu da smanjite kriterije svega. Nije vrijeme za visoke standarde. Od čistoće po kući, visoko kvalitetno osmišljenog vremena za djecu, najbolje odrađenih poslovnih zadataka, ali i brige o sebi. Briga o sebi sada znači pustiti da ne radite sve one stvari koje inače morate/želite da biste se osjećali da radite na sebi. Briga o sebi uz sve što imate na leđima ovih dana nije da se osjećate loše jer ne uspijevate odraditi jogu od 6.00 do 6.30, ili si niste priuštili toplu kupku, već da si date dozvolu da pobjegnete iz „rada na sebi“ i praktički ne radite ništa. Zašto? Zato!
- Stresno razdoblje za sve! Ovo je stresno razdoblje za sve. Briga o djeci i osmišljavanje njihovog vremena, te obavljanje posla slično je žongliranju s najmanje pet loptica. Osvijestite kako je upravo dnevni kaos dobra distrakciji od trenutne situacije.
Ne zaboravite da djeca najviše uče promatrajući vaše ponašanje i vaše reakcije na izazove i stres. Budite autentični i iskreno podijelite s njima svoje zabrinutosti i osjećaje, ali ostanite pribrani i smireni kako biste im pružili osjećaj sigurnosti. Nemojte kriti informacije o situaciji u zemlji i svijetu od djece, već im pomognite da ih razumiju.
Ako osjećate da ne možete vladati situacijom i da zahtjevi koji su pred vama nadilaze vaše mogućnosti nošenja s njima, nemojte se ustručavati potražiti stručnu pomoć. Briga o mentalnom zdravlju jednako je važna kao i ona o tjelesnom zdravlju te je znak naše odgovornosti prema samima sebi, članovima svoje obitelji i široj zajednici.
Dr. sc. Tanja Jurin i dr. sc. Gordana Keresteš